mandag den 9. august 2010

Kys

Jeg har haft en del gæster på det seneste, som i den grad har nydt godt af mine kys. De er virkelig nemme at lave, og man kan nemt bage en stor portion, for de holder sig fint i en lufttæt beholder i en uges tid.
Opskriften er inspireret af DR's Det Søde Liv, som virkelig er kræs for en kageelsker som mig. Jeg har turdet kaste mig ud i for eksempel husblas, efter værten Mette Blomsterberg har forklaret, hvordan man skal gøre. Og nu er jeg også blevet en habil kysbager!

Ca. 40 stk.


  • 100 g. Past. æggehvider

  • 300 g. rørsukker

  • ½  vaniljestang

  • ½ tsk.  sukker

  • 50 g finthakket mandel (mandelmel)

  • 3 spsk hollandsk kakao
Tænd ovnen på 120 grader (ingen varmluft).

 Flæk vanillestangen på den lange led, og skrab vanillekornene ud med en lille kniv. Kornene mases med den ene teskefuld sukker, så vanillekornene skilles ad. Bland sukker og vanille sammen.
Æggehviderne piskes luftige men ikke stive. Tilsæt sukkerblandingen undervejs lidt ad gangen, mens der stadig piskes. Stop først når marengsen er helt stiv og sej.

Del marengsen i 3 lige store portioner i 3 skåle.
Den ene er "bare" med vanille.
I den næste skål vendes mandelmelet. Og i den sidste kakaoen. Du behøver ikke blande for længe. For det første slår det luften ud af marengsen, for det andet ser det fint ud med kakaostriber i kyssene.

De tre  portioner kommes i hver sin sprøjtepose med en mellemstor stjernetylle. Blandingerne sprøjtes ud på bagepapir i små delikate "kys" med en omkreds som en 2 krone. Sørg for at der ens i størrelsen, da de ellers vil bage forskelligt.

Bages ved 120 grader (ingen varmluft) i 50 minutter.

Jeg sætter en klud i klemme i ovndøren, så den ikke lukker helt. Jeg synes, det gør kyssene mere sprøde. I min familie er kys perfekte, når de er sprøde på overfladen og stadig lidt våde i midten. Hvis du vil have dine kys helt tørre, skal du bage dem i en time.
Jeg har planer om at købe et udvalg af frugtfarve, så jeg kan bage flotte pastelfarvede kys. Jeg anbefaler frugtfarve i pastaform. De flydende af slagsen kan ofte gøre konsistensen netop for flydende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for besøget. Hvor hyggeligt at du kiggede forbi.
Skriv endelig en hilsen eller kommentar.