tirsdag den 17. august 2010

Ode til Ravelry

Da jeg begyndte at strikke for halvandet års tid siden, faldt jeg over siden Ravelry. Det er en social side for strikkere verden over. En slags Facebook for de kreative.

Her er hundredtusindvis af strikke- og hækleopskrifter. Nogle er gratis, andre skal man betale for. Jeg har mestendels holdt mig til de gratis opskrifter. De rigtig fede ved Ravelry er, at andre der har strikket den samme model, kan uploade deres billeder. Det er meget inspirerende at se de forskellige farver og tilretninger, andre laver. Som jeg efterhånden har nævnt et par gange, er jeg ikke den store hækler, men der er altså også mange hækleopskrifter at hente derinde.

Ønsker man for eksempel at strikke en cardigan, kan man detaljere søgningen ved for eksempel at tilføje en given designer og/eller hvilken pind man ønsker at strikke på. Der kommer så en lang række forslag, man kan trykke sig ind på, hvor andre profiler som regel også har lagt billeder op af deres version af kreationen, der er mulighed for at stille spørgsmål til designeren, hvis man er i tvivl om mønstret og tilføje sine egne tilretninger.

Opskrifterne er mestendels på engelsk, så hvis man ikke er vant til at strikke på engelsk, kan det hele virke lidt overvældende. Men det skal man ikke lade sig slå ud af. Når først man lærer at forstå forkortelserne, synes jeg, engelske opskrifter er meget lettere at læse end danske.
Jeg brugte internettet rigtig meget, da jeg begyndte at strikke. Både til at forstå de engelske forkortelser og til at lære, hvordan man tager ind og strikker kabler. Her kan jeg varmt anbefale How Stuff Works og YouTube. På den første side taster man simpelt hen forkortelsen ind i søgefeltet, så får man en forklaring og et par tegninger. Er det ikke nok, er der virkelig mange damer, der lægger pædagogiske videoer ind på Youtube, hvor de viser, hvordan man strikker.

Så du kan nok se, at det kun kan gå for langsomt med at oprette en profil på Ravelry.
Jeg håber, vi ses derinde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for besøget. Hvor hyggeligt at du kiggede forbi.
Skriv endelig en hilsen eller kommentar.